INNOVATION IN MICRO AND SMALL BUSINESSES FROM PARANÁ:

A CASE STUDY OF THE ALI PROJECT/ BRAZIL PLUS PROGRAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18226/23190639.v10n3.02

Keywords:

Local Innovation Agents, Sebrae, ALI Radar, Innovation Radar, MSB

Abstract

The objective of this paper is to analyze the performance of the companies participating in cycles 1, 2 and 3 of the Local Innovation Agents Project (ALI)/Brazil Plus Program in the state of Paraná – Brazil. Therefore, the research uses a methodology with a mixed approach and an applied nature, categorized as exploratory in relation to the objectives and uses the case study format as a technical procedure of analysis. The analytical process is divided into two stages: the first quantitatively evaluates the data of the six dimensions of the ALI Radar corresponding to the sample of 1073 MSBs from Paraná from the diagnoses made at two different times (Ti and Tf) of the innovation journey of the ALI Project/Brasil Mais Program. The second stage of the analysis conducts semi-structured interviews with six local innovation agents in order to understand in a deeper way the motivations that culminate in the quantitative data found. As a result of the research, it is evident that the innovation journey of the sample reached an advance in the scores of all dimensions of Radar Ali in the three cycles analyzed, obtaining an average percentage evolution of 13.92% in the total score of Radar, collaborating with the promotion and development of innovation in the contexts of the Paraná MSBs participating in the program. The in-depth interview, on the other hand, allowed to know the qualitative motivations that lead certain dimensions to reach the highest and lowest percentage evolution of the sample, to have the lowest average score, among others.

References

Agune, R., & Carlos, J. A. (2017) Radar da Inovação: O que os governos precisam enxergar. Estudos Avançados, 31(90), 143-157. https://doi.org/10.1590/s0103-40142017.3190010

Bachmann, D. L., & Destefani, J. H. (2008, September 22-26). Metodologia para estimar o grau de inovação nas MPE. [Conference Session]. Seminário Nacional de Parques Tecnológicos e Incubadoras de Empresas, 2008, Aracaju, SE, Brasil.

Bernardo, A. A. C. (2020). Design e Dialética: inovação na forma dos celulares e smartphones entre 1990 e 2018. [Master’s Thesis, Universidade Federal de Campina Grande]. Repositório Institucional da Universidade Federal de Campina Grande. http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/15825

Braga, L. C., Batista, L. A. V., & Correia, A. M. M. (2022). Revisão sistemática da literatura sobre radar da inovação. Pretexto, 23(1), 43-59. http://revista.fumec.br/index.php/pretexto/article/view/8665

Brasil Mais. (2022). Site institucional. https://brasilmais.economia.gov.br

Carlomagno, M. & Scherer, F. (2014). Innovation Experience: Os desafios de fazer inovação acontecer. Innoscience.

Carvalho, G. D. G. (2021). Proposta de um modelo para a análise das relações entre a capacidade de gestão e a capacidade de inovação de Micro e Pequenas Empresas do sul do Brasil [Doctoral dissertation, Universidade Tecnológica Federal do Paraná]. Repositório Institucional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/25063

Carvalho, G. D. G., Resende, L. M. M., Carvalho, H. G., Pontes, J., & Correa, R. O. (2020). The local innovation agents program: a literature review on the largest Brazilian small business innovation support program. International Journal of Innovation Science, 12(5), 565-588. https://doi.org/10.1108/ijis-03-2020-0022

Carvalho, G., Kovaleski, J., Carvalho, H., Corrêa, R., Sokulski, C., & Kolotelo, J. (2018) The Impact of Innovativeness on Product-oriented innovativeness in Agro-industrial micro and small businesses. International Journal of Innovation, 6(3), 217-231. https://doi.org/10.5585/iji.v6i3.312

Castro, B. L. G., Pontelli, G. E., Nunes, A., F. P., Kneipp, J. M., & Costa, V. M. F. (2021). Empreendedorismo e coronavírus: impactos, estratégias e oportunidades frente à crise global. Estudios Gerenciales, 37(158), 49-60. https://doi.org/10.18046/j.estger.2021.158.4304

Christensen, C.M., Raynor, M. E., & McDonald, R. (2015) What Is Disruptive Innovation.

Cintra, L. P., Braga, R. C., & Barbosa, A. C. Q. (2022). gestão da inovação e transformação cultural: caso de ações indutivas em uma fundação de apoio a instituição de ensino superior. Revista Brasileira de Gestão e Inovação (Brazilian Journal of Management and Innovation), 9(3), 52–76. https://doi.org/10.18226/23190639.v9n3.03

Duarte, J. (2009). Entrevista em profundidade. In Duarte, J., & A. Barros (Eds.). Métodos e técnicas da pesquisa em comunicação (2nd ed., pp 62-83). Atlas.

Gil, A. C. (2009a). Como elaborar projetos de pesquisa (4th ed.). Atlas.

Gil, A. C. (2009b). Métodos e Técnicas da Pesquisa Social (6th ed.). Atlas.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. (2020). Pesquisa Pulso Empresa: Impacto da Covid-19 nas empresas (PPEmp). https://www.ibge.gov.br/estatisticas/investigacoes-experimentais/estatisticas-experimentais/ 28291-pesquisa-pulso-empresa-impacto-da-covid-19-nas-empresas.html?%2520=&t=o-que-e&utm_source=covid19&utm_medium=hotsite&utm_campaign=covid_19

Lima, G. M., Silva, S. B., Silva, W. S., & Henrique, M. R. (2021). Radar da Inovação como vantagem competitiva: um estudo de caso. Brazilian Journal of Development, 7(5), 47200-47222. https://doi.org/10.34117/bjdv.v7i5.29605

Marconi, M. A., & Lakatos, E. M. (2017). Técnicas de Pesquisa (8th ed.). Atlas.

Minayo, M. C. S. (2002). Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: M. C. S. Minayo (Ed.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade (21th ed., pp. 9-30). Vozes.

Nogami, V. K. C. (2019). Destruição criativa, inovação disruptiva e economia compartilhada: uma análise evolucionista e comparativa. Suma de Negócios, 10(21), 9-16. http://dx.doi.org/10.14349/sumneg/2019.V10.N21.A2

Onzi, V., Nesello, P., Chais, C., Ganzer, P. P., Radaelli, A. A. P., & Olea, P. M. (2017). Startups Fintechs: uma análise a partir do Radar da Inovação. Revista e-TECH: Tecnologias para Competitividade Industrial, 10(1), 3-21. https://doi.org/10.18624/e-tech.v10i1

Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico - OCDE & Eurostat (2018). Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation (4th ed.). OECD Publishing/Eurostat. https://doi.org/10.1787/9789264304604-en

Organização para Cooperação e Desenvolvimento Econômico - OCDE. (2005). Manual de Oslo: Diretrizes para coleta e interpretação de dados sobre inovação. Finep. http://www.finep.gov.br/images/a-finep/biblioteca/manual_de_oslo.pdf

Porém, M. E., & Kunsch, M. M. K. (2019). Obstáculos à inovação em micro e pequenas empresas de Bauru (SP) sob a perspectiva comunicacional. Revista G&DR, 15(4), 133-146. https://doi.org/10.54399/rbgdr.v15i4,%20jul.4847

Porém, M. E., & Kunsch, M. M. K. (2021). Inovação, comunicação e pequenos negócios em tempos de pandemia: relatos de experiência de agentes locais de inovação (Ali). Comunicação & Inovação, 22(48), 5-22. https://doi.org/10.13037/ci.vol22n48.7287

Proetti, S. (2017). As pesquisas qualitativa e quantitativa como métodos de investigação científica: um estudo comparativo e objetivo. Revista Lumen, 2(4), 1-23. http://dx.doi.org/10.32459/revistalumen.v2i4.60

Ratten, V. (2020). Coronavirus (covid-19) and entrepreneurship: changing life and work landscape. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 32(5), 503–51. https://doi.org/10.1080/08276331.2020.1790167

Rezende, A. A., Marcelino, J. A., & Miyaji, M. (2020). A reinvenção das vendas: as estratégias das empresas brasileiras para gerar receitas na pandemia de Covid-19. Boletim De Conjuntura - Boca, 2(6), 53-69. https://doi.org/10.5281/zenodo.3834095%20

Santos, W. R. N., & Dib, A. (2020). Inovação do E-commerce Brasileiro na Pandemia. Revista Econômica, 22(1), 95-115. https://doi.org/10.22409/reuff.v22i1.43247

Sawhney, M., Wolcott, R. C., & Arroniz, I. (2006). As 12 formas diferentes de inovar nas empresas. Revista Portuguesa e Brasileira de Gestão, 5(2), 6-14. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=388541367002

Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas – Sebrae. (2020). Radar Projeto ALI. Sebrae.

Silva Neto, A. T. & Teixeira, R. M. (2014). Inovação de micro e pequenas empresas: mensuração do grau de inovação de empresas participantes do Projeto Agentes Locais de Inovação. Brazilian Business Review, 11(4), 1-29. https://doi.org/10.15728/bbr.2014.11.4.1

Silva, E. L, & Menezes, E. M. (2005). Metodologia da Pesquisa e Elaboração de Dissertação. (4th ed.). UFSC.

Silva, I. K. V., Guimarães Junior, D. S., Melo, F. J. C., Sant’Anna, C. H. M., & Araujo, M. A. V. (2022). O impacto da inovação percebida na lealdade dos clientes: um estudo em salões de beleza. Revista Brasileira De Gestão E Inovação (Brazilian Journal of Management and Innovation), 9(2), 145–170. https://doi.org/10.18226/23190639.v9n2.07

Teixeira, J. E., Shima, W. T., & Carvalho, H. G. (2021). Políticas de estímulo à inovação para PME: um estudo das ações da COTEC Portugal. Revista da Micro e Pequena Empresa, 15(2), 7-30. http://dx.doi.org/10.48099/1982-2537/2021v15n2p730

Tidd, J., Bessant, J., & Pavitt, K. (2015). Gestão da inovação (3rd ed.). Bookman.

Toledo, A. C., Mazzei, D. F., Bezerra, M. V., & Pimentel, R. (2020). Guia da Metodologia e Ferramentas. Sebrae.

Yin, R. K. (2010). Estudo de caso: planejamento e métodos (4th ed.). Bookman.

Downloads

Published

2023-04-30

How to Cite

Kulak, S. (2023). INNOVATION IN MICRO AND SMALL BUSINESSES FROM PARANÁ: : A CASE STUDY OF THE ALI PROJECT/ BRAZIL PLUS PROGRAM. Brazilian Journal of Management and Innovation (Revista Brasileira De Gestão E Inovação), 10(3), 25–47. https://doi.org/10.18226/23190639.v10n3.02

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.