Barriers and Challenges of Female Leadership in Hotel Chains in Curitiba [Brazil]
DOI:
https://doi.org/10.18226/21789061.v16i3p508Keywords:
Gender, Female leadership, Hotel Chain, Hospitality Industry, CuritibaAbstract
The hospitality industry plays a significant role in the global economy, offering employment opportunities at different hierarchical levels. Gender and female leadership has been a topic of debate in the hospitality industry, considering that women face challenges in their career progression. Wage disparities, gender stereotypes, lack of representation and career development opportunities have led to growing awareness about the importance of gender equality and diversity in organizations. Thus, this article aims to analyze the trajectory of female leaders in hotel chains in Curitiba, Paraná [Brazil], through qualitative and interpretative research, carried out with five general managers of chain hotels, in a universe composed of 18 hotels. The results revealed that female managers face issues that include balancing professional and personal life, lack of recognition and representation in career opportunities, and gender stigma. It is concluded that female leadership in hotel chains is still limited and faces specific challenges. Promoting female leadership can bring economic and social benefits to the hotel industry, such as improving the organizational climate, increasing productivity and employee satisfaction.
References
Alpaca, N. H. (2022, 08 de março). Participação de mulheres no mercado de trabalho é 20% inferior à dos homens. CNN Brasil. Link
Ambrosio, N. G. (2023). Mercado de Trabalho em Turismo: liderança feminina nas redes hoteleiras em Curitiba, PR. Monografia de Graduação em Turismo, Universidade Federal do Paraná, Brasil. Link
Araújo, I. M. S., Heber, F., & Batista, K. (2020). Mulheres no comando: características e singularidades da gestão executiva feminina. Gestão & Conexões, 9(1),73-98. Link
Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. Lisboa: 70.
Butler, J. (2017). Problemas de Gênero: Feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Cadastro de Prestadores de Serviços Turísticos – CADASTUR. (2022). Início. Link
Cave, P., & Kilic, S. (2010). The role of women in tourism employment with special reference to Antalya, Turkey. Journal of Hospitality Marketing and Management, 19(3), 280-292. Link
Censon, D., Reis, C. U. F. dos, Medaglia, J., & Shizue Massukado Nakatani, M. (2022). Trajetórias de mulheres na docência e na pesquisa em Turismo. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, (16), 24-68. Link
Christofides, L. N., Polycarpou, A., & Vrachimis, K. (2013). Gender wage gaps, “sticky floors” and “glass ceilings” in Europe. Labour Economics, 21, 86-102. Link
Coelho, M. de F., Mayer, V. F., Andrade-Matos, M. B. de, & Alvares, D. F. (2021). Representatividade feminina na área acadêmica de turismo: uma análise dos programas de pós-graduação filiados à ANPTUR. Turismo - Visão e Ação, 23(3), 595-615. Link
Cotta, M., & Farage, T. (2021). Mulher, Roupa, Trabalho: Como se veste a desigualdade de gênero. São Paulo: Paralela.
Dencker, A. de F. M. (1998). Métodos e Técnicas de Pesquisa em Turismo. São Paulo: Futura.
Duarte, D. C. (2020). A empregabilidade de mulheres deficientes na hotelaria de Brasília. Turismo: Estudos & Práticas, 9(2), 1-13. Link
Federici, S. (2020). Revolution at Point Zero: Housework, reproduction, and feminist struggle. PM Press.
Fórum dos Operadores Hoteleiros do Brasil - FOHB. (2023, abril). Panorama da Hotelaria Brasileira 2023: desempenho e nova oferta. 17a edição. Link
Gabrielli, C. (2021). Mulheres no mercado turístico brasileiro: reflexões e perspectivas à luz dos estudos de gênero. Rosa dos Ventos - Turismo e Hospitalidade, 13(4), 1049-1069. Link
Gabrielli, C. P., Medaglia, J., & Santos, G. E. de O. (2023). Gender and tourism consumption in Brazil: analysis of family budgets in the perspective of intersectionality. Anais Brasileiros De Estudos Turísticos, 13(1). Link
Guimarães, C. R. F. F., & Silva, J. R. (2016). Pay gap by gender in the tourism industry of Brazil. Tourism Management, 52, 440-450. Link
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. (2021). Estatísticas de Gênero Indicadores sociais das mulheres no Brasil. 2 ed. Link
International Finance Corporation - IFC. (2017) Women and Tourism: Designing for Inclusion. Tourism for Development Knowledge Series, Washington, DC. Link
Lauretis, T. (1994). A tecnologia do gênero. In B. H. Hollanda. (org.), Tendências e Impasses: o feminismo como crítica da cultura. São Paulo: Rocco. Link
Liu, T., Gao, J., Zhu, M., & Qiu, Y. (2021). How career expectations influence advancement: evidence from women in the hospitality industry. Tourism Review, 76(6), 1228-1242. Link
Loureiro, C. M. P., Costa, I. S. A., & Freitas, J. A. S. B. (2012). Trajetórias profissionais de mulheres executivas: qual o preço do sucesso?. Revista de Ciências da Administração, 14(33), 130-144. Link
Meinhard, V. R., & Faria, J. H. (2020). Representatividade das mulheres na hierarquia de empresas: estudo de caso com base no Women’s Empowerment Principles. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, 19(1), 33-60. Link
Minasi, S. M., & Censon, D. (2020). Mulheres na Academia do Turismo no Brasil. [Boletim. Estudos Acadêmicos]. Curitiba: OBSTUR/PR. Link
Minasi, S., Mayer, V., & Santos, G. E. de O. (2022). Desigualdade de gênero no turismo: a mulher no ambiente profissional no Brasil. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 16, 24-94, 2022. Link
Nunes, K. K., & Lima, A. P. de. (2021). Sticky floor, glass ceiling and queen bee: The triple barrier imposed by the sexist economy. Research, Society and Development, 10(8), e2410816110. Link
Perrot, M. (1995). Escrever uma história das mulheres: relato de uma experiência. Cadernos Pagu, (4), 9-28. Link
Reis, C.U. F. dos, & Nakatani, M. S. M. (2020). O trabalho de cozinheiras, cozinheiros e chefs em cozinhas profissionais: reflexões a partir da perspectiva de gênero. Revista de Turismo Contemporâneo, 10(3). Link
Saffioti, H. (2015). Gênero, Patriarcado, Violência. São Paulo: Expressão Popular, Fundação Perseu Abramo.
Salvador, D. S. (2012). Gênero e Turismo: a liderança feminina no setor hoteleiro. Dissertação, Mestrado em Gestão e Planejamento em Turismo, Universidade de Aveiro, Portugal. Link
Santos, L. da S. (2018). Mulheres em Cargos de Liderança nos Empreendimentos. Trabalho de conclusão de curso de Graduação, Universidade Federal Fluminense, Brasil. Link
Schaap, J. I., & Shockley, M. (2020). The glass ceiling: is it being shattered? E-Journal of Business and Economic Issues, 1-20. Link
Scott, J. (1995). Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, 20(2), 71-99. Link
Silva, J. M. S. (2019). Maternidade e Interseccionalidade nas ciências: conciliando maternidade e carreira científica. In E. H. B. de Vasconcelos (Org.), História das Ciências: saberes e práticas em análise (pp. 13-30). São Paulo: Intermeios.
Silva, J. M. S., Cardoso, V. C., Abreu, K. E., & Silva, L. S. (2021). A feminização do cuidado e a sobrecarga da mulher-mãe na pandemia. Revista Feminismos, 8(3), 149-161. Link
Silveira, C. E., & Medaglia, J. (2020). Distância entre cargos e salários de homens e mulheres: influência do gênero no mercado de trabalho do turismo. Revista Turismo: Estudos e Práticas, 9(2), 1–14. Link
Silveira, C. E., Medaglia, J. N., & Nakatani, M. S.M. (2020). O mercado de trabalho dos egressos de cursos superiores em turismo: comparações dos dados de 2012 -2018. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 14(2), 83-94. Link
Siqueira, D. P., & Lazaretti, B. F. (2017). Representatividade e liderança feminina nas grandes corporações: uma leitura sob a perspectiva dos movimentos sociais. Juris Poiesis, 20(23), 45-67. Link
Skalpe, O. (2007). The CEO gender pay gap in the tourism industry - Evidence from Norway. Tourism Management, 28(3), 845-853. Link
Vaz, D. V. (2013). O teto de vidro nas organizações públicas: evidências para o Brasil. Economia e Sociedade, 22(3), 765-790. Link
WAAG is now…RiiSE!. (2018, set). Accor Group. Link
World Tourism Organization - UNWTO. (2021). Global Report on Women in Tourism. Madrid: OMT. Link
World Travel & Tourism Council - WTTC. (2019). Travel & Tourism: Driving Women’s Success. Link
World Travel & Tourism Council – WTTC. (2023). Economic Impact - World Travel & Tourism Council (WTTC). 2023. Link
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).