Barriers and Challenges of Female Leadership in Hotel Chains in Curitiba [Brazil]

Authors

  • Juliana Medaglia
  • Nayla Ambrosio UFPR
  • Sarah Marroni Minasi

DOI:

https://doi.org/10.18226/21789061.v16i3p508

Keywords:

Gender, Female leadership, Hotel Chain, Hospitality Industry, Curitiba

Abstract

The hospitality industry plays a significant role in the global economy, offering employment opportunities at different hierarchical levels. Gender and female leadership has been a topic of debate in the hospitality industry, considering that women face challenges in their career progression. Wage disparities, gender stereotypes, lack of representation and career development opportunities have led to growing awareness about the importance of gender equality and diversity in organizations. Thus, this article aims to analyze the trajectory of female leaders in hotel chains in Curitiba, Paraná [Brazil], through qualitative and interpretative research, carried out with five general managers of chain hotels, in a universe composed of 18 hotels. The results revealed that female managers face issues that include balancing professional and personal life, lack of recognition and representation in career opportunities, and gender stigma. It is concluded that female leadership in hotel chains is still limited and faces specific challenges. Promoting female leadership can bring economic and social benefits to the hotel industry, such as improving the organizational climate, increasing productivity and employee satisfaction.

Author Biographies

Juliana Medaglia

Doutora. Coordenadora do Observatório de Turismo do Paraná e colíder do Grupo de Pesquisa TEEM/CNPq, Curitiba, Paraná, Brasil. Currículo: http://lattes.cnpq.br/5292267261816076. E-mail: juliana.medaglia@ufpr.br

Nayla Ambrosio, UFPR

Bacharel em Turismo, Universidade Federal do Paraná. Membro do Grupo de Pesquisa TEEM/CNPq, Curitiba, Paraná, Brasil. Currículo: http://lattes.cnpq.br/3269206091770866 E-mail: ambrosionayla@gmail.com

Sarah Marroni Minasi

Doutora. Professora colaboradora no Programa de Pós-Graduação em Turismo, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná, Brasil. Curitiba: http://lattes.cnpq.br/2545244942377567 E- mail: sarahminasi@gmail.com

References

Alpaca, N. H. (2022, 08 de março). Participação de mulheres no mercado de trabalho é 20% inferior à dos homens. CNN Brasil. Link

Ambrosio, N. G. (2023). Mercado de Trabalho em Turismo: liderança feminina nas redes hoteleiras em Curitiba, PR. Monografia de Graduação em Turismo, Universidade Federal do Paraná, Brasil. Link

Araújo, I. M. S., Heber, F., & Batista, K. (2020). Mulheres no comando: características e singularidades da gestão executiva feminina. Gestão & Conexões, 9(1),73-98. Link

Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. Lisboa: 70.

Butler, J. (2017). Problemas de Gênero: Feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Cadastro de Prestadores de Serviços Turísticos – CADASTUR. (2022). Início. Link

Cave, P., & Kilic, S. (2010). The role of women in tourism employment with special reference to Antalya, Turkey. Journal of Hospitality Marketing and Management, 19(3), 280-292. Link

Censon, D., Reis, C. U. F. dos, Medaglia, J., & Shizue Massukado Nakatani, M. (2022). Trajetórias de mulheres na docência e na pesquisa em Turismo. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, (16), 24-68. Link

Christofides, L. N., Polycarpou, A., & Vrachimis, K. (2013). Gender wage gaps, “sticky floors” and “glass ceilings” in Europe. Labour Economics, 21, 86-102. Link

Coelho, M. de F., Mayer, V. F., Andrade-Matos, M. B. de, & Alvares, D. F. (2021). Representatividade feminina na área acadêmica de turismo: uma análise dos programas de pós-graduação filiados à ANPTUR. Turismo - Visão e Ação, 23(3), 595-615. Link

Cotta, M., & Farage, T. (2021). Mulher, Roupa, Trabalho: Como se veste a desigualdade de gênero. São Paulo: Paralela.

Dencker, A. de F. M. (1998). Métodos e Técnicas de Pesquisa em Turismo. São Paulo: Futura.

Duarte, D. C. (2020). A empregabilidade de mulheres deficientes na hotelaria de Brasília. Turismo: Estudos & Práticas, 9(2), 1-13. Link

Federici, S. (2020). Revolution at Point Zero: Housework, reproduction, and feminist struggle. PM Press.

Fórum dos Operadores Hoteleiros do Brasil - FOHB. (2023, abril). Panorama da Hotelaria Brasileira 2023: desempenho e nova oferta. 17a edição. Link

Gabrielli, C. (2021). Mulheres no mercado turístico brasileiro: reflexões e perspectivas à luz dos estudos de gênero. Rosa dos Ventos - Turismo e Hospitalidade, 13(4), 1049-1069. Link

Gabrielli, C. P., Medaglia, J., & Santos, G. E. de O. (2023). Gender and tourism consumption in Brazil: analysis of family budgets in the perspective of intersectionality. Anais Brasileiros De Estudos Turísticos, 13(1). Link

Guimarães, C. R. F. F., & Silva, J. R. (2016). Pay gap by gender in the tourism industry of Brazil. Tourism Management, 52, 440-450. Link

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. (2021). Estatísticas de Gênero Indicadores sociais das mulheres no Brasil. 2 ed. Link

International Finance Corporation - IFC. (2017) Women and Tourism: Designing for Inclusion. Tourism for Development Knowledge Series, Washington, DC. Link

Lauretis, T. (1994). A tecnologia do gênero. In B. H. Hollanda. (org.), Tendências e Impasses: o feminismo como crítica da cultura. São Paulo: Rocco. Link

Liu, T., Gao, J., Zhu, M., & Qiu, Y. (2021). How career expectations influence advancement: evidence from women in the hospitality industry. Tourism Review, 76(6), 1228-1242. Link

Loureiro, C. M. P., Costa, I. S. A., & Freitas, J. A. S. B. (2012). Trajetórias profissionais de mulheres executivas: qual o preço do sucesso?. Revista de Ciências da Administração, 14(33), 130-144. Link

Meinhard, V. R., & Faria, J. H. (2020). Representatividade das mulheres na hierarquia de empresas: estudo de caso com base no Women’s Empowerment Principles. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, 19(1), 33-60. Link

Minasi, S. M., & Censon, D. (2020). Mulheres na Academia do Turismo no Brasil. [Boletim. Estudos Acadêmicos]. Curitiba: OBSTUR/PR. Link

Minasi, S., Mayer, V., & Santos, G. E. de O. (2022). Desigualdade de gênero no turismo: a mulher no ambiente profissional no Brasil. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 16, 24-94, 2022. Link

Nunes, K. K., & Lima, A. P. de. (2021). Sticky floor, glass ceiling and queen bee: The triple barrier imposed by the sexist economy. Research, Society and Development, 10(8), e2410816110. Link

Perrot, M. (1995). Escrever uma história das mulheres: relato de uma experiência. Cadernos Pagu, (4), 9-28. Link

Reis, C.U. F. dos, & Nakatani, M. S. M. (2020). O trabalho de cozinheiras, cozinheiros e chefs em cozinhas profissionais: reflexões a partir da perspectiva de gênero. Revista de Turismo Contemporâneo, 10(3). Link

Saffioti, H. (2015). Gênero, Patriarcado, Violência. São Paulo: Expressão Popular, Fundação Perseu Abramo.

Salvador, D. S. (2012). Gênero e Turismo: a liderança feminina no setor hoteleiro. Dissertação, Mestrado em Gestão e Planejamento em Turismo, Universidade de Aveiro, Portugal. Link

Santos, L. da S. (2018). Mulheres em Cargos de Liderança nos Empreendimentos. Trabalho de conclusão de curso de Graduação, Universidade Federal Fluminense, Brasil. Link

Schaap, J. I., & Shockley, M. (2020). The glass ceiling: is it being shattered? E-Journal of Business and Economic Issues, 1-20. Link

Scott, J. (1995). Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, 20(2), 71-99. Link

Silva, J. M. S. (2019). Maternidade e Interseccionalidade nas ciências: conciliando maternidade e carreira científica. In E. H. B. de Vasconcelos (Org.), História das Ciências: saberes e práticas em análise (pp. 13-30). São Paulo: Intermeios.

Silva, J. M. S., Cardoso, V. C., Abreu, K. E., & Silva, L. S. (2021). A feminização do cuidado e a sobrecarga da mulher-mãe na pandemia. Revista Feminismos, 8(3), 149-161. Link

Silveira, C. E., & Medaglia, J. (2020). Distância entre cargos e salários de homens e mulheres: influência do gênero no mercado de trabalho do turismo. Revista Turismo: Estudos e Práticas, 9(2), 1–14. Link

Silveira, C. E., Medaglia, J. N., & Nakatani, M. S.M. (2020). O mercado de trabalho dos egressos de cursos superiores em turismo: comparações dos dados de 2012 -2018. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, 14(2), 83-94. Link

Siqueira, D. P., & Lazaretti, B. F. (2017). Representatividade e liderança feminina nas grandes corporações: uma leitura sob a perspectiva dos movimentos sociais. Juris Poiesis, 20(23), 45-67. Link

Skalpe, O. (2007). The CEO gender pay gap in the tourism industry - Evidence from Norway. Tourism Management, 28(3), 845-853. Link

Vaz, D. V. (2013). O teto de vidro nas organizações públicas: evidências para o Brasil. Economia e Sociedade, 22(3), 765-790. Link

WAAG is now…RiiSE!. (2018, set). Accor Group. Link

World Tourism Organization - UNWTO. (2021). Global Report on Women in Tourism. Madrid: OMT. Link

World Travel & Tourism Council - WTTC. (2019). Travel & Tourism: Driving Women’s Success. Link

World Travel & Tourism Council – WTTC. (2023). Economic Impact - World Travel & Tourism Council (WTTC). 2023. Link

Published

2024-08-14

How to Cite

Medaglia, J., Ambrosio, N., & Minasi, S. M. (2024). Barriers and Challenges of Female Leadership in Hotel Chains in Curitiba [Brazil]. Revista Rosa Dos Ventos - Turismo E Hospitalidade, 16(3). https://doi.org/10.18226/21789061.v16i3p508