Carnival and Creative Tourism:
The Production Chain Design in Bloco da Ovelha, Caxias do Sul [Brazil]
Keywords:
Tourism, Creative Economy, Productive Chain, Carnival, Caxias do Sul (State of Rio Grande do Sul - Brazil)Abstract
Creative Economy in contemporary times appears to encourage the economic development of cities. In essence, the creative and cultural capital present ends up relating to other economic sectors, throughout the production chain. This comprises all phases of this process, from the conception of the product to its consumption, whether through purchase or enjoyment. In this process, we have Creative Tourism that provides tourists with opportunities to experience the community, including the development of their skills and the appreciation of local cultural and identity. Street Carnival appears with Shrovetide and goes through different ways of celebrating, being expressed in one of the most popular modalities, the street block. This research aims to represent (graphically) the Carnival production chain in Caxias do Sul based on the Bloco da Ovelha case and with tourism as one of the links in the process, considering the visible and non-visible. The results point to a complex production chain with a superior position in its stages. This is one of the signs of this new economy.
References
Andrade, O. (1928). Manifesto antropófago. Revista de Antropofagia. Link
Bauman, Z. (2001). Modernidade Líquida. Brasil: Zahar.
Brasil [Ministério da Cultura]. (2012). Plano da Secretaria da Economia Criativa: Políticas, diretrizes e ações: 2011 - 2014. Brasília: Ministério da Cultura. Link
Carson, S. (2013). O Cérebro Criativo. Rio de Janeiro: BestSeller.
Carvalho, R. M. F., Costa, C. M., & Ferreira, A. M. A. (2019). Review of the theorical underpinnings in the creative tourism research field. Tourism and Management Studies, 15(1), 11-22. Link
Cascio, J. (2020, 29 de abr.). Facing the Age of Chaos. Medium. Link
Cavalcanti, M. L., & Gonçalves, R. (2009). Carnaval em Múltiplos Planos. Rio de Janeiro: Aeroplano.
De Marchi, L. (2014). Analysis of the secretariat of the creative economy plan and the transformations in the relation of state and culture in Brazil. Intercom – Revista Brasileira em Ciências da Comunicação, 37(1), 193-215. Link
Fernandes, R. (2019). Meu Bloco na Rua: a retomada do Carnaval de rua do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Ferreira, F. (2004). O Livro de Ouro do Carnaval Brasileiro. Rio de Janeiro: Ediouro.
Federação das Indústrias do Estado do Rio de Janeiro [FIRJAN]. (2014). A cadeia da indústria criativa no Brasil. Rio de Janeiro: FIRJAN. Link
Florida, R. (2012). The Rise of the Creative Class. New York: Basic Books.
Furtado, C. (1978). Criatividade e Dependência na Civilização Industrial. São Paulo: Paz e Terra.
Goldenberg, M. (2004). A Arte de Pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record.
Howkins, J. (2001). Economia Criativa: como ganhar dinheiro com ideias criativas. São Paulo: M. Books.
Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada [IPEA]. (2013). Texto para Discussão: Panorama da Economia Criativa no Brasil. Rio de Janeiro: IPEA. Link
Kelley, T., & Kelley, D. (2019). Confiança Criativa: libere sua criatividade e implemente suas ideias. Rio de Janeiro: Alta Books.
Krucken, L. (2009). Design e Território: valorização de identidades e produtos locais. São Paulo: Studio Nobel.
Kukul, V. C. (2022). Turismo, Economia Criativa e Carnaval: A cadeia produtiva do bloco da Ovelha, Caxias do Sul/RS, Brasil. Dissertação, Mestrado em Turismo e Hospitalidade, Universidade de Caxias do Sul, Brasil. Link
Machado, A. F. (2016). Economia da cultura e economia criativa: consensos e dissensos. In C. Leitão, & A. F. Machado. (Org.), Por um Brasil criativo. Belo Horizonte: Código.
Magaldi, S., & Neto, J. S. (2018). Gestão do Amanhã: tudo o que você precisa saber sobre gestão, inovação e liderança para vencer na 4ª revolução industrial. São Paulo: Gente.
Molina, S. (2016). Turismo Criativo. Turismo: Estudos e Práticas, 5, 205-223. Link
Moragues Cortada, D. (2006). Turismo, Cultura y Desarrollo. Madrid: Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo. Link
Newbgin, J. (2010). A Economia Criativa: um guia introdutório. Reino Unido: British Council.
Ohridska-Olson, R. V., & Ivanov, S. H. (2010). Creative tourism business model and its application in Bulgaria. In: Proceedings… Black Sea Tourism Forum 'Cultural Tourism – The Future of Bulgaria, 1., 2010. Link
Paglioto, B. F. (2016) Economia Criativa: mediação entre cultura e desenvolvimento. In: C. Leitão, &A. F. Machado (Orgs.). Por um Brasil Criativo. Belo Horizonte: Código.
Paula, T. M. (2016). A Economia Criativa analisada na produção do souvenir gastronômico: um estudo sob o viés cultural. Dissertação, Mestrado em Turismo e Hospitalidade, Universidade de Caxias do Sul, Brasil. Link
Prestes Filho, L. C. P. (2009). Cadeia Produtiva da Economia do Carnaval. Rio de Janeiro: E-papers.
Porter, M. E. (1989). Vantagem Competitiva: criando e sustentando um desempenho superior. Rio de Janeiro: Campus.
Ramanathan, S. A (2008). Economia Criativa como uma estratégia de desenvolvimento - a perspectiva indiana. In: A. C. F. Reis. (Org.), Economia Criativa como Estratégia de Desenvolvimento: uma visão dos países em desenvolvimento. São Paulo: Itaú Cultural.
Richards, G., & Raymond, C. (2000). Creative tourism. ATLAS News, 23, 16-20. Link
Richards, G., & Wilson, J. (2006). Developing creativity in tourist experiences: A solution to the serial reproduction of culture?. Tourism Management, 27(6), 1209-1223. Link
Richards, G., & Wilson, J. (2007). Tourism, Creativity and Development. Londres: Routledge. Link
Robinson, K. (2019). Somos todos criativos: os desafios para desenvolver uma das principais habilidades do futuro. São Paulo: Benvirá.
Sousa, B. M. B., Vareiro, L. M. da C., Coelho, D. A. G., Mota, L. M. P. da S., & Silva, F. S. (2019). Criatividade no turismo e envolvimento do visitante: o estudo de caso de Loulé (Portugal). Revista Iberoamericana de Turismo, 9(1), 62-77. Link
Taleb, N. T. (2020) Antifrágil: coisas que se beneficiam com o caos. Rio de Janeiro: Objetiva.
United Nations Conference on Trade and Development [UNCTAD]. (2010). Creative Report 2010. Link
Yin, R. K. (2015). Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).