Samba de Roda as a Vector for a Proposed Creative TourismItinerary in Recôncavo Baiano
Keywords:
Creative Tourism, Samba de Roda, Tourist Itinerary, Recôncavo Baiano, Bahia, BrazilAbstract
The Recôncavo Baiano is a region of relevant historical importance, especially as a source for carrying out tourist studies, as it constitutes a broad repository of African culture in Brazil. The perception of the potential of this region, in light of new global trends in the tourism economy, led to the elaboration of this proposal that aims to implement a tourist itinerary in this territory having as its vector one of the most expressive and unique cultural references in the region: samba de roda. This intangible heritage also becomes a highly expressive attraction for the cultural and creative tourism economy, being able to contribute to the economic dynamism of this region and, in addition, so that portions of its population can reach a higher level of quality of life, a central reason for the proposition presented here.
References
Abib, P. R. (2015). Cultura popular e contemporaneidade. Patrimônio e Memória, 11(2), 102-122. Link
Abreu, R., & Chagas, M. (Org.) (2003). Memória e Patrimônio: ensaios contemporâneos. Rio de Janeiro: DP&A.
Alencar, R. (2010). O samba de roda na gira do patrimônio. Tese, Doutorado em Antropologia Social, Universidade Estadual de Campinas, Brasil. Link
Amoroso, D. M. (2009). Levanta mulher e corre a roda: dança, estética e diversidade no samba de roda de São Félix e Cachoeira. Tese, Doutorado em Artes Cênicas, Universidade Federal da Bahia, Brasil. Link
Brasil [EBC] (2023, 5 Maio). Caminhos da Reportagem revela diversidade do samba de roda. Empresa Brasileira de Comunicações. Link
Castells, M. (2000). O Poder da Identidade - A Era da Informação: Economia, Sociedade e Cultura. V. 2. São Paulo: Paz e Terra.
Döring, K. (2012). Uma vida para o samba de roda: aprendizado estético e significativo ao longo da vida no Recôncavo [Artigo]. In Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura (Eds.) Anais... VIII ENECULT (pp. 1-12). Salvador, Brasil: UFBA. Link
Döring, K. (2016). A Cartilha do samba chula. Salvador: Natura Musical.
Döring, K. (2015). Memórias fractais do samba de roda Patrimônio cênico-musical em voz, gesto, som e movimento. TRANS - Revista Transcultural de Música, 19(2015), 1-26. Link
Döring, K. (2016). Cantador de Chula: O samba antigo do Recôncavo. Salvador: Pinaúna.
Fonseca, M. C. L. (2005). O Patrimônio em Processo: trajetória da política federal de preservação no Brasil. Rio de Janeiro: UFRJ; MinC-IPHAN.
Hall, S. (2003). A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A.
Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional - IPHAN. (2006). Dossiê IPHAN 4: Samba de Roda do Recôncavo Baiano. Brasília, DF. Link
Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional – IPHAN. (2021 Parecer de Reavaliação do Título de Patrimônio Cultural do Brasil do Samba de Roda do Recôncavo Baiano. Parecer Técnico nº 13/2021/COREG/CGIR/DPI. Link
Matias, P. M. dos R. (2013). Turismo Criativo: uma abordagem ao caso português. Dissertação, Mestrado em Gestão Cultural, Instituto Universitário de Lisboa, Portugal. Link
Mello e Silva, S. B. de. (2001). Geografia, turismo e crescimento: o exemplo do estado da Bahia. In A. B. Rodrigues (Org.), Turismo e Geografia: reflexões teóricas e enfoques regionais (pp. 122-143). São Paulo: Hucitec.
Molina, S. (2016). Turismo Creativo. RITUR - Revista Iberoamericana de Turismo, 6, 170-173. Link
Pollak, M. (1989). Memória, esquecimento, silêncio. Estudos Históricos, 2(3), 3-15. Link
Pollak, M. (1992). Memória e identidade social. Estudos Históricos, 5(10), 200-2012. Link
Queiroz, C. M. A. de (2019). Aprendendo a ler com minhas camaradas: seres, cenas, cenários e difusão do samba de roda através das sambadeiras do Recôncavo Baiano. Tese, Doutorado em Educação, Universidade Federal da Bahia, Brasil. Link
Queiroz, C., & Queiroz, V. (2020). “Dentro do respeito e do amor, quem toma a frente sou eu”: O protagonismo feminino no samba de roda do Recôncavo Baiano. Revista Transversos, 20(2020), 108-130. Link
Queiroz, L. M. A. de (2019). Turismo Cultural e Desenvolvimento: Cachoeira & Ouro Preto. Cruz das Almas, BA: UFRB. Link
Queiroz, L. M. A. de, & Souza, R. C. de A. (2009). Caminhos do Recôncavo: proposição de novos roteiros histórico-culturais para o Recôncavo Baiano. Salvador: Programa Monumenta, Unesco.
Richards, G. (2010). Trajetórias de desenvolvimento do turismo - da cultura à criatividade? Revista Encontros Científicos - Estudos de Turismo e Gestão, (6), 9-15. Link
Richards, G., & Raymond, C. (2000). Creative Tourism. Atlas News, 23, 16-20. Link
Santos, J. V. P. V. dos, Lima, E. O., & Matos, E. M. (2020). Brasília, cidade design: promovendo o turismo criativo. In C. H. Henriques, P. de A. B. César, V. B. M. Herédia, & M. C. Moreira (eds.), Turismo & história: perspectivas sobre o patrimônio da humanidade no espaço ibero-americano (pp. 134-146). Caxias do Sul, RS: Educs. Link
Unesco. (2006). Understanding creative industries - Cultural statistics for public policy making. Link
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).