Evidence-Based Tourism Destination Management:
Proposal for a Conceptual Model of Tourism Observatories
Keywords:
Observatório de turismo, Modelo conceitual, Tomada de decisões baseadas em dados, RBOTAbstract
The production of information for decision-making in tourism is a sensitive and crucial issue that lacks appropriate instruments for its good management and efficient use. Over the last few years, the tourism observatories have gained relevance as they are institutional resources that allow the monitoring of tourism performance while providing public and private managers with information for better decision-making based on data. However, there is a lack of studies that try to compress the determining elements of these instruments. To fill this gap, this study builds a conceptual model of tourism observatories, considering the stakeholders involved, possible products derived from the ordering of data produced by the observatories and results derived from the efficient use of these instruments. The model derived from this study will allow us to understand the determinant elements of observatories, provide a taxonomic basis that can be used to assess the activities of observatories, and serve as a basis for the creation of new observatories.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Os Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).