Mulheres no Mercado Turístico Brasileiro: Reflexões e Perspectivas à Luz dos Estudos de Gênero / Women in the Brazilian Tourist Market: Reflections and Perspectives in the Gender Studies
Palavras-chave:
Turismo, Tourism, Mercado de Trabalho, Tourism Market, Estudos de Gênero, Gender Studies, Gênero, Gender, Brasil, Brazil.Resumo
RESUMO
Este artigo examina as relações de gênero no mercado turístico brasileiro. Os resultados analisam o mercado de trabalho formal e informal no turismo, através de dados obtidos por meio do Extrator de dados do Sistema de Informação do Mercado de Trabalho no Setor de Turismo [SIMT]. Já a demanda turística nacional foi analisada com base em dados do Ministério do Turismo, ambos à luz dos estudos de gênero. Identificou-se que o mercado turístico reflete distinções sociais e reproduz assimetrias, sendo perceptível a concentração de mulheres nas faixas salariais inferiores e em funções relacionadas ao receber e servir, repercutindo os padrões socioculturais vigentes. Percebeu-se, também, menor participação feminina no mercado consumidor de viagens, independente das motivações. Assim, este trabalho estimula a ampliação das perspectivas para o empoderamento das mulheres através do turismo, promovendo reflexões sobre ações que possam auxiliar na mitigação das iniquidades no setor.
PALAVRAS-CHAVE
Turismo; Mercado de Trabalho; Estudos de Gênero; Gênero; Brasil.
ABSTRACT
This paper examines gender relations in the Brazilian tourism market. The results analyze the formal and informal labor market in tourism, with data obtained through the Data Extractor of the Labor Market Information System in the Tourism Sector [SIMT]. On the other hand, the national tourism demand was analyzed based on data from the Ministry of Tourism, both in the light of gender studies. It was identified that the tourism market reflects social distinctions and reproduces asymmetries, with a noticeable concentration of women in the lower salary ranges and, in functions related to receiving and serving, reflecting the current socio-cultural standards. There was also less female participation in the travel consumer market, regardless of motivations. Thus, this work encourages the expansion of perspectives for the empowerment of women through tourism, promoting reflections on actions that can help in mitigating inequities in the sector.
KEYWORDS
Tourism; Tourism Market; Gender Studies; Gender; Brazil.
AUTORIA
Cassiana Gabrielli – Doutora. Professora na Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, SP, Brasil. Currículo: http://lattes.cnpq.br/2774926242303827 E-mail: cassiana.gabrielli@ufscar.br
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