ADOPTION OF DESIGN THINKING IN THE GENERATION OF SOLUTIONS IN AN INNOVATION LABORATORY: THE TEACHING EXPERIENCE IN A PROFESSIONAL MASTERS DEGREE

Authors

Keywords:

Innovation in the Public Sector, Innovation Laboratory, Design Thinking

Abstract

Objective: This article aims to present the results of innovation proposals developed through the adoption of the Design Thinking approach in an Innovation Laboratory linked to the professional master’s program of a Federal Higher Education Institution (IFES).

Design/Method/Approach: This is a qualitative study based on documentary research of artifacts produced during the immersion, ideation, and prototyping stages of the Design Thinking process. The analysis led to the identification of four categories related to innovative solutions.

Originality/Relevance: The study contributes by demonstrating how the structured application of Design Thinking can generate complementary and strategic proposals to enhance the effectiveness of an Innovation Laboratory within the context of a public professional graduate program.

Key Results/Findings: The four categories of innovation proposals identified were: (i) appropriation of the innovation theme by students entering the professional master’s program; (ii) projects submitted with institutional and innovative characteristics; (iii) results of projects developed within the professional master’s program; and (iv) resources and processes to support the Innovation Laboratory. These categories were shown to be complementary and aligned with institutional objectives.

Theoretical and Practical Contributions: The findings highlight how structuring an Innovation Laboratory based on Design Thinking can strengthen the culture of innovation within the institution, while promoting greater alignment between academic actions and organizational demands. The study may serve as a reference for other public institutions seeking to institutionalize innovative practices in higher education.

Author Biographies

Tereza Raquel Da Silva Dantas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Graduada em Administração UFRN/CERES - Campus Currais Novos (2016). Especialista em Administração Pública/UFRN (2018). Mestrado acadêmico em Administração pelo PPGA/UFRN (2023). Participou de projetos de pesquisa com ênfase na atuação do Conselho Tutelar e Conselho Municipal dos Direitos da Criança e do Adolescente (CMDCA) em municípios da região do Seridó potiguar - Currais Novos e Parelhas. Integrou o Núcleo de Estudo e Extensão para o Desenvolvimento do Semiárido (NEEDESO), em específico, com a participação no projeto de extensão Ser-Tão Jovem, com o objetivo de estimular o protagonismo juvenil, tendo como público-alvo adolescentes do 9 ano da rede pública de ensino, em quatro municípios seridoenses. Do ano de 2017-2019, atuou como Agente Local de Inovação (ALI), formado pela parceria entre o SEBRAE e o CNPq, no município de Patos/PB. Também atuando junto ao Programa ALI Educação Empreendedora em 08 municípios do sertão paraibano.

Josué Vitor de Medeiros Júnior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Graduado em Ciências da Computação, Mestre e Doutor em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. É docente da UFRN desde 2009. Foi responsável pela implantação da Secretaria de Gestão de Projetos, unidade que apoia os projetos estratégicos de melhoria institucional e práticas de gestão de processos na UFRN. Foi Pró-Reitor de Planejamento da UFRN entre 2019 e 2023, tendo liderado a implantação do novo modelo de gestão estratégica do plano de gestão da instituição, dentre outras iniciativas institucionais. Ocupa atualmente a posição de Pró-reitor Adjunto de Planejamento da UFRN. É Líder do grupo de pesquisa registrado no CNPQ: Estudos Organizacionais em Gestão de Projetos. Também é professor do Mestrado Profissional em Gestão de Processos Institucionais MPGPI/UFRN. Tem experiência profissional e interesse de pesquisa e ensino nos temas como Modelos de Gestão Estratégica, Gestão Ágil, Abordagem Lean e nas áreas de Gestão de Projetos, Gestão de Processos, Estratégia Organizacional e Dinâmica de Sistemas. 

João Paulo Oliveira Lucena, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Possui graduação em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010), MBA em Administração Financeira pelo Centro Universitário do Rio Grande do Norte (2013), mestrado (2019) e doutorado (2024) em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2019), onde também é membro do grupo de pesquisa de Estudos Organizacionais em Gestão de Projetos do CNPq/UFRN e do grupo de Pesquisa em Métodos Quantitativos Aplicados às Ciências Sociais do CNPq/UFRN. Foi professor substituto do Curso de Administração no campus de Currais Novos da UFRN e professor da Faculdade do Seridó onde foi idealizador e coordenador do 1 MBA em Gestão de Micro e Pequenas Empresas, além de ser fundador e um dos líderes do grupo de pesquisa CONTABILIZA SERIDÓ. Tem interesse principalmente em: Gestão e Governança de Projetos; Avaliação de Políticas de Empreendedorismo e; Avaliação do uso da Tecnologia da Informação na sociedade, como, o efeito sobre tributos, pagamentos, governança, intenções de uso e comportamento.

Rosaneide Maria Garcia da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Doutoranda em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) com previsão de conclusão em 2025, mestra em Gestão de Processos Institucionais pela UFRN (2017), especialista em Gestão de Projetos (UFRN, 2021) e em Tecnologia da Gestão Pública e Responsabilidade Fiscal pela Escola Aberta do Brasil (ESAB, 2014). Bacharel em Administração pela Universidade Potiguar (UnP, 2010). Possui experiência nas áreas de Administração Pública e Privada, com ênfase em gestão do relacionamento com o cliente, gestão de processos, gestão de projetos e planejamento estratégico. Atualmente, dedica-se a pesquisas sobre fatores de sucesso em projetos de Pesquisa, Desenvolvimento e Inovação (PDI) no Brasil e nos Estados Unidos, atuando como pesquisadora visitante na Saint Louis University. Seus principais interesses acadêmicos e profissionais incluem gestão de processos, gestão de projetos, planejamento, inovação e o uso de metodologias ativas no ensino da Administração.

References

Araújo, C., Modolo, D., & Carneiro Júnior, E. (2018). Identificação e categorização das principais referências usadas em publicações em inovação organizacional. Revista Brasileira de Gestão e Inovação, 5(2), 133-158. https://sou.ucs.br/etc/revistas/index.php/RBGI/article/view/5021

Assis, M. C., & Caliman, N. F. (2017). Desafios da implantação de laboratório de inovação em governo: o caso do Estado do Espírito Santo. Anais do CONSAD de Gestão Pública. Retirado de https://www.consad.org.br/wp-content/uploads/2017/05/Painel-36_02.pdf

Brandão, S. M., & Bruno-Faria, M. de F. (2017). Barreiras à inovação em gestão em organizações públicas do governo federal brasileiro: Análise da percepção de dirigentes. In P. Cavalcante et al. (Orgs.), Inovação no setor público: Teoria, tendências e casos no Brasil (pp. 145–164). Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (Ipea). Retirado de https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/8795

Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27–40. https://doi.org/10.3316/QRJ0902027

Brown, T. (2010). Design Thinking: uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. Elsevier.

Buchanan, R. (1992). Wicked problems in Design Thinking. Design issues, 8(2), 5-21. https://web.mit.edu/jrankin/www/engin_as_lib_art/Design_thinking.pdf

Burkhalter, B. B. & Curtis, J. P. (1989). New Opportunities for Entrepreneurs with disabilities to start their own business. Journal of Rehabilitation. Alexandria: National Rehabilitation Association, 55(22), 17-19. https://via.ufsc.br/wp-content/uploads/2017/07/e-book-habitats-de-inovacao.pdf

Bueno Muñoz, C., Hernández Nanclares, N., Murillo Zamorano, L. R., & López Sánchez, J. Á. (2023). Design Thinking in higher education. In Gamification and Design Thinking in higher education (1st ed., p. 25). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781032675558

Caelli, K., Ray, L., & Mill, J. (2003). ‘Clear as mud’: toward greater clarity in generic qualitative research. International journal of qualitative methods, 2(2), 1-13. doi: 10.1177/160940690300200201

Carlgren, L., Rauth, I., & Elmquist, M. (2016). Framing design thinking: The concept in idea and enactment. Creativity and innovation management, 25(1), 38-57. https://doi.org/10.1111/caim.12153

Cavalcante, P., Camões, M., Cunha, B., & Severo, W. (2017). Inovação no setor público: teoria, tendências e casos no Brasil. https://repositorio.enap.gov.br/handle/1/2989

Cellard, A. (2008). A análise documental. In J. Poupart et al. (Orgs.), A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos (pp. 295–316). Vozes.

Collis, J., & Hussey, R. (2005). Pesquisa em administração: um guia prático para alunos de graduação e pós-graduação. Bookman.

Correia, A. M. M. & Gomes, M. De L. B. (2012). Habitats for innovation in knowledge economy: identifying actions for success. Review of Administration and Innovation - RAI, [s.l.], 9(2), 32-54. Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade. http://dx.doi.org/10.5773/rai.v9i2.673

Criado, J. I., Dias, T. F., Sano, H., Rojas-Martín, F., Silvan, A., & Filho, A. I. (2021). Public innovation and living labs in action: A comparative analysis in post-new public management contexts. International Journal of Public Administration, 44(6), 451-464. http://dx.doi.org/10.1080/01900692.2020.1729181

Datar, S. (2022). Design Thinking course. HBS Online. Retirado de https://online. hbs.edu/courses/design-thinking-innovation

Du, J., Zhu, S., & Li, W. H. (2023). Innovation through internationalization: A systematic review and research agenda. Asia Pacific Journal of Management, 40, 1217-1251. https://doi.org/10.1007/s10490-022-09814-z

Etzkowitz, H., & Zhou, C. (2017). Hélice Tríplice: inovação e empreendedorismo universidade-indústria-governo. Estudos avançados, 31(90), 23-48. https://doi.org/10.1590/s0103-40142017.3190003

Fecher, F., Winding, J., Hutter, K., & Füller, J. (2020). Innovation labs from a participants' perspective. Journal of business research, 110, 567-576. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.05.039

Ferrarezi, E., Lemos, J., & Brandalize, I. (2018). Experimentação e novas possibilidades em governo: Aprendizados de um laboratório de inovação. GNova – Laboratório de Inovação em Governo, Enap. Retirado de https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/3691/1/Experimenta%C3%A7%C3%A3o%20e%20novas%20possibilidades%20de%20governo%20-%20aprendizados%20de%20um%20laborat%C3%B3rio%20de%20inova%C3%A7%C3%A3o.pdf

Ferreira, M., & Botero, A. (2020). Experimental governance? The emergence of public sector innovation labs in Latin America. Policy Design and Practice, 3(2), 150-162. https://doi.org/10.1080/25741292.2020.1759761

Geissdoerfer, M., Bocken, N. M. P., & Hultink, E. J. (2016). Design Thinking to enhance the sustainable business modelling process—A workshop based on a value mapping process. Journal of Cleaner Production, 135, 1218–1232. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.07.020

Godoy, A. S. (1995). Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de empresas, 35, 20-29. https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004

Kafouros, M. I., Buckley, P. J., Sharp, J. A., & Wang, C. (2008). The role of internationalization in explaining innovation performance. Technovation, 28(1-2), 63-74. https://doi.org/10.1016/j.technova-tion.2007.07.009

Kurek, J., Brandli, L. L., Leite Frandoloso, M. A., Lange Salvia, A., & Mazutti, J. (2023). Sustainable business models innovation and Design Thinking: A bibliometric analysis and systematic review of literature. Sustainability, 15(2), 988. http://dx.doi.org/10.3390/su15020988

Labiak Jr, S. (2012). Método de Análise dos Fluxos de Conhecimento em Sistemas Regionais de Inovação. 234 f. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) - Centro Tecnológico, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. http://btd.egc.ufsc.br/wpcontent/uploads/2012/06/Silvestre-Labiak-Jr.pdf

Lewis, J. M., McGann, M., & Blomkamp, E. (2020). When design meets power: Design Thinking, public sector innovation and the politics of policymaking. Policy & Politics, 48(1), 111-130. http://dx.doi.org/10.1332/030557319X15579230420081

Lucena, J. P. O., Alves, T. D. C. L., & Ramos, A. S. M. (2022). O professor no ensino remoto durante a pandemia do novo Corona Vírus: desafios enfrentados e quebra de sentidos. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, 139-162. https://doi.org/10.5007/1983-4535.2022.e86684

Maldonado, B. T., & Pereira, M. F. (2020). A Importância de uma Ampla Interação entre Universidades e os Habitats de Inovação. Cadernos de Prospecção, 13(1), 105. https://doi.org/10.9771/cp.v13i1.32745

Mariani, M. M., Machado, I., & Nambisan, S. (2023). Types of innovation and artificial intelligence:A systematic quantitative literature review and research agenda. Journal of Business Research, 155, 113364. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.113364

Marques, B. das N., Silva, R. C. da, Souza, M. A. de, & Lima, J. F. de. (2020). Gestão da inovação na administração pública federal: Reflexões sobre os caminhos, as barreiras e as perspectivas. Cadernos de Prospecção, 13(4), 1069–1087. http://dx.doi.org/10.9771/cp.v13i5.35146

McGann, M., Blomkamp, E., & Lewis, J. M. (2018). The rise of public sector innovation labs: experiments in Design Thinking for policy. Policy Sciences, 51(3), 249-267. https://doi.org/10.1007/s11077-018-9315-7

McGann, M., Wells, T., & Blomkamp, E. (2021). Innovation labs and co-production in public problem solving. Public Management Review, 23(2), 297-316. https://doi.org/10.1080/14719037.2019.1699946

Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation. John Wiley & Sons.

Nakata, C. (2020). Design Thinking for innovation: Considering distinctions, fit, and use in firms. Business Horizons, 63(6), 763–772. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2020.07.008

OECD. (2018). Oslo Manual 2018: Guidelines for collecting, reporting and using data on innovation (4th ed.). The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECD Publishing.

Pietrovski, et. al. (2011). Habitats de inovação tecnológica. Anais CONNEPI 2010: 978-85-64320-00- 0 e Minicursos CONNEPI 2010: 978-85-64320-01-7. Publicado: 18. fev. 2011. Retirado de https://www.academia.edu/101110639/Habitats_De_Nova%C3%A7%C3%A3o_Tecnol%C3%B3gica

Rauta, J. (2020). Ciência, evolução e movimento da inovação organizacional: Uma estrutura conceitual para diagnóstico. Revista de Administração, Sociedade e Inovação, 6(2). https://doi.org/10.20401/rasi.6.2.395

Razzouk, R., & Shute, V. (2012). What is Design Thinking and why is it important? Review of Educational Research, 82(3), 330–348. http://dx.doi.org/10.3102/0034654312457429

Reina, M. C. T., Thomaz, C. A., & Magalhães, J. L. (2021). Análise da gestão dos Núcleos de Inovação Tecnológica (NITs): Um diagnóstico empresarial usando o modelo de excelência em gestão para inovação organizacional. Cadernos de Prospecção, 14(3), 732. http://dx.doi.org/10.9771/cp.v14i3.36270

Rösch, N., Tiberius, V., & Kraus, S. (2023). Design Thinking for innovation: Context factors, process, and outcomes. European Journal of Innovation Management, 26(7), 160–176. https://doi.org/10.1108/EJIM-03-2022-0164

Sanders, E. B. N., & Stappers, P. J. (2014). Probes, toolkits and prototypes: three approaches to making in codesigning. CoDesign, 10(1), 5-14. http://dx.doi.org/10.1080/15710882.2014.888183

Sano, H. (2020). Laboratórios de inovação no setor público: mapeamento e diagnóstico de experiências nacionais. Retirado de https://repositorio.enap.gov.br/handle/1/5112

Schilling, M. A. (2020). Strategic Management of Technological Innovation. McGraw-Hill Education.

Schiuma, G., & Santarsiero, F. (2023). Innovation labs as organisational catalysts for innovation capacity development: A systematic literature review. Technovation, 123, 102690. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2023.102690

Schuurman, D., & Tõnurist, P. (2016). Innovation in the public sector: Exploring the characteristics and potential of living labs and innovation labs. In OpenLivingLab Days 2016 (pp. 78-90). http://dx.doi.org/10.22215/timreview/1045

Smilor, R.W., & Gill, M.D. (1986). The New Business Incubator: Linking Talent, Technology, Capital and Know-How.

Szczepanska, J. (2017). Design Thinking origin story plus some of the people who made it all happen. Medium Corporation Inc., 1.1, 1–7. Retirado de https://szczpanks.medium.com/design-thinking-where-it-came-from-and-the-type-of-people-who-made-it-all-happen-dc3a05411e53

Tõnurist, P., Kattel, R., & Lember, V. (2017). Descobrindo laboratórios de inovação no setor público. Inovação no setor público: teoria, tendências e casos no Brasil. Brasília. Enap. Ipea, 179-204. Retirado de https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/8798

Vianna, M.; Vianna, Y.; Adler, I. K.; Lucena, B; & Russo, B. (2012). Design Thinking: inovação em negócios. Rio de Janeiro. MJV Press.

Waardenburg, M., Groenleer, M., & De Jong, J. (2020). Designing environments for experimentation, learning and innovation in public policy and governance. Policy & Politics, 48(1), 67-87. https://doi.org/10.1332/030557319X15586040837640

Published

2025-07-08

How to Cite

Da Silva Dantas, T. R., Vitor de Medeiros Júnior, J., Oliveira Lucena, J. P., & Maria Garcia da Silva, R. (2025). ADOPTION OF DESIGN THINKING IN THE GENERATION OF SOLUTIONS IN AN INNOVATION LABORATORY: THE TEACHING EXPERIENCE IN A PROFESSIONAL MASTERS DEGREE. Brazilian Journal of Management and Innovation (Revista Brasileira De Gestão E Inovação), 12(2). Retrieved from https://sou.ucs.br/etc/revistas/index.php/RBGI/article/view/13928

Issue

Section

RBGI Articles