Estimating the angle of inclination of the Earth's rotational axis: a potentially meaningful practical activity for astronomy education

Authors

  • Elisa Danda de Oliveira Universidade de Caxias do Sul - UCS
  • Letícia Zolet Universidade de Caxias do Sul - UCS
  • Odilon Giovannini Junior Universidade de Caxias do Sul

DOI:

https://doi.org/10.18226/23185279.v3iss1p36

Abstract

This article describes a practical activity to estimate the angle of inclination of the Earth's rotation axis as a teaching resource with potential to promote the meaningful learning on topics related to astronomy and Earth science. Some topics of interest for carrying out the activity as the apparent movement of the sun, the angle of incidence of sunlight throughout the year and the seasons are discussed. The procedures and materials used in measuring the length of the shadow of a gnomon, the collected data, and the estimating of the angle of inclination of the rotation axis are presented. The article ends with a reflection on the implementation of this activity in elementary and high school level.

 

http://dx.doi.org/10.18226/23185279.v3iss1p36

Author Biography

Odilon Giovannini Junior, Universidade de Caxias do Sul

É bacharel em física e doutor em astronomia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Realizou pós-doutorado no Florida Institute of Technology (Melbourne) e na University of North Carolina (Chapel Hill), ambas nos EUA. Atualmente, é professor adjunto da Universidade de Caxias do Sul (UCS). Tem experiência na área de astronomia, com ênfase em astrofísica estelar e observações astronômicas, atuando principalmente no estudo da estrutura e evolução de estrelas anãs brancas e estrelas variáveis. Também atua na divulgação e popularização da ciência, desenvolve oficinas e atividades em ambientes não formais dedicadas ao ensino de física e astronomia e coordena o planetário móvel da UCS.

Published

05/26/2015

How to Cite

Oliveira, E. D. de, Zolet, L., & Giovannini Junior, O. (2015). Estimating the angle of inclination of the Earth’s rotational axis: a potentially meaningful practical activity for astronomy education. Scientia Cum Industria, 3(1), 36–41. https://doi.org/10.18226/23185279.v3iss1p36

Issue

Section

Science, Education and Engineering