Pressure-induced Phase Transitions in Defect Pyrochlores

Authors

  • Claudio A. Perottoni Instituto de Materiais Cerâmicos, Universidade de Caxias do Sul, 95765-000 Bom Princ´ıpio – RS, Brasil
  • Joao J. A. H. da Jornada Instituto de F´ısica, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 91501-970 Porto Alegre – RS, Brasil; Inmetro, Av. N. Sra. das Graças, 50 - Xerém, 25250-020 Duque de Caxias – RJ, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.18226/23185279.v1iss1p24

Keywords:

pirocloro de defeito, alta pressão, transição de fase

Abstract

In this paper the influence of pressure and temperature on four compounds with defect pyrochlore structure (NH4NbWO6, RbNbWO6, CsNbWO6 and p-WO3) is explored by means of X-ray diffraction, vibrational (Raman and infrared absorption) spectroscopy and computer simulations. Several structural transitions were observed, including an unusual insertion reaction with volume increase at high pressures. This latter transition is further explored to reveal the influence on the transition pressure of the nature and ionic radius of the cation residing inside the cages formed by the pyrochlore framework.

 

Transições de Fase em Compostos com Estrutura de Pirocloro de Defeito em Altas Pressões

Neste artigo, a influência da pressão e da temperatura sobre quatro compostos com estrutura de pirocloro de defeito (NH4NbWO6, RbNbWO6, CsNbWO6 e p-WO3) e explorada por meio de difração de raios X, espectroscopia vibracional (Raman e de absorção no infravermelho) e simulação computacional. Foram observadas várias transições estruturais e uma inusitada reação de inserção com aumento de volume em altas pressões. Este comportamento é racionalizado em termos da natureza e do raio iônico do cátion presente no interior das cavidades da estrutura destes pirocloros.

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Published

05/09/2013

How to Cite

A. Perottoni, Claudio, and Joao J. A. H. da Jornada. 2013. “Pressure-Induced Phase Transitions in Defect Pyrochlores”. Scientia Cum Industria 1 (1):24-49. https://doi.org/10.18226/23185279.v1iss1p24.

Issue

Section

Review Articles in Science, Engineering and Education