Analysis of Mental Processes Represented in Models of Artificial Consciousness

Authors

  • Luana Folchini da Costa Universidade de Caxias do Sul
  • Daniel Müller da Silva Universidade de Caxias do Sul
  • Lucas Furstenau de Oliveira Universidade de Caxias do Sul
  • Guilherme Holsbach Costa Universidade de Caxias do Sul

DOI:

https://doi.org/10.18226/23185279.v1iss1p50

Abstract

The Arti?cial Consciousness concept has been used in the engineering area as being an evolution of the Arti?cial Intelligence. However, consciousness is a complex subject and often used without formalism. As a main contribution, in this work one proposes an analysis of four recent models of arti?cial consciousness published in the engineering area. The mental processes represented by these models are highlighted and correlations with the theoretical perspective of cognitive psychology are made. Finally,considerations about consciousness in such models are discussed.

 

http://dx.doi.org/10.18226/23185279.v1iss1p50

Author Biography

Guilherme Holsbach Costa, Universidade de Caxias do Sul

Guilherme Holsbach Costa é graduado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000), e possui mestrado e doutorado também em Engenharia Elétrica, pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003 e 2007, respectivmente). Atualmente, é professor Adjunto, coordenador do curso de Engenharia de Controle e Automação e professor do corpo permanente do Programa de Pós-Graduação em Engenharia Mecânica, na Universidade de Caxias do Sul (RS). Atua na área de processamento de sinais, com ênfase em processamento de imagens digitais. Tem experiência nessa área, atuando principalmente nos temas de super-resolução, filtragem adaptativa e visão computacional.

Published

10/07/2013

How to Cite

da Costa, L. F., da Silva, D. M., de Oliveira, L. F., & Costa, G. H. (2013). Analysis of Mental Processes Represented in Models of Artificial Consciousness. Scientia Cum Industria, 1(1), 50–59. https://doi.org/10.18226/23185279.v1iss1p50

Issue

Section

Review Articles In Science, Education and Engineering