REPRESENTATIVE ACTIONS OF TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN BRAZILIAN COMPANIES: A SYSTEMATIC REVIEW | AÇÕES REPRESENTATIVAS DO TOTAL QUALITY MANAGEMENT EM EMPRESAS NO BRASIL: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA
Palavras-chave:
Total Quality Management. Brazil. Companies.Resumo
Total Quality Management (TQM) refers to a strategy used by the administrative sector so that all organizational levels understand the representativeness of adding quality to business procedures. Therefore, the present study aims to conduct a systematic literature review of high impact research on development of Total Quality Management in Brazilian companies, to identify the transformation procedures that are inserted in organizations. To that end, the Methodi Ordinatio was applied to the raw portfolio to identify the most relevant, high impact, studies in the area. Scopus and Web of Science databases were used from 2010 to 2019. Mendeley, EndNote and VOSviewer were used for reference management and clustering topics. The results show the main trends in the referred body of literature, organizational transformation procedures are related to the top-down model. It was evaluated that management based on shared responsibilities is used by few Brazilian companies, the relationship with suppliers is in the process of change and Total Quality Management is initially implemented in conjunction with some changes in the company, especially in the structure of organizational levels. Furthermore, this study gives an overview that the classic concept of Taylorism is still present in the structure of companies in Brazil and the process of continuous improvement is under a process of transformation.
======================================
DOI: 10.18226/23190639.v8n3.02
Luciane Silva Franco*, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Brasil.
E-mail: lu05-franco@hotmail.com
Juliana Moletta Nadal, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Brasil.
E-mail: julianamnadal@gmail.com
Claudia Tania Picinin, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Brasil.
E-mail: claudiapicinin@utfpr.edu.br
Luiz Alberto Pilatti, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Brasil.
E-mail: lapilatti@utfpr.edu.br
Antonio Carlos Franco, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Brasil.
E-mail: francoancf@hotmail.com
Submetido: Abril 2020
Aceito: Junho 2020
*Contato para Correspondência
Downloads
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade. Declaro, ainda, que uma vez publicado na Revista Brasileira de Gestão e Inovação (Brazilian Journal of Management & Innovation), o mesmo jamais será submetido por mim ou por qualquer um dos demais co-autores a qualquer outro periódico. Através deste instrumento, em meu nome e em nome dos demais co-autores, porventura existentes, cedo os direitos autorais do referido artigo Revista Brasileira de Gestão e Inovação (Brazilian Journal of Management & Innovation), que está autorizada a publicá-lo em meio impresso, digital, ou outro existente, sem retribuição financeira para os autores. Em virtude de aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, em aplicações educacionais e não-comerciais.