REPRESENTATIVE ACTIONS OF TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN BRAZILIAN COMPANIES: A SYSTEMATIC REVIEW | AÇÕES REPRESENTATIVAS DO TOTAL QUALITY MANAGEMENT EM EMPRESAS NO BRASIL: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA

Autores

  • Luciane Silva Franco Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Juliana Moletta Nadal Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Claudia Tania Picinin Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Luiz Alberto Pilatti Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Antonio Carlos Franco Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Palavras-chave:

Total Quality Management. Brazil. Companies.

Resumo

Total Quality Management (TQM) refers to a strategy used by the administrative sector so that all organizational levels understand the representativeness of adding quality to business procedures. Therefore, the present study aims to conduct a systematic literature review of high impact research on development of Total Quality Management in Brazilian companies, to identify the transformation procedures that are inserted in organizations. To that end, the Methodi Ordinatio was applied to the raw portfolio to identify the most relevant, high impact, studies in the area. Scopus and Web of Science databases were used from 2010 to 2019. Mendeley, EndNote and VOSviewer were used for reference management and clustering topics. The results show the main trends in the referred body of literature, organizational transformation procedures are related to the top-down model. It was evaluated that management based on shared responsibilities is used by few Brazilian companies, the relationship with suppliers is in the process of change and Total Quality Management is initially implemented in conjunction with some changes in the company, especially in the structure of organizational levels. Furthermore, this study gives an overview that the classic concept of Taylorism is still present in the structure of companies in Brazil and the process of continuous improvement is under a process of transformation.

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DOI: 10.18226/23190639.v8n3.02

 

 

Luciane Silva Franco*, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Brasil.

E-mail: lu05-franco@hotmail.com

 

Juliana Moletta Nadal, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Brasil.

E-mail: julianamnadal@gmail.com

 

Claudia Tania Picinin, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Brasil.

E-mail: claudiapicinin@utfpr.edu.br

 

Luiz Alberto Pilatti, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Brasil.

E-mail: lapilatti@utfpr.edu.br

 

Antonio Carlos Franco, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Brasil.

E-mail: francoancf@hotmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Submetido: Abril 2020

Aceito: Junho 2020

*Contato para Correspondência

Biografia do Autor

Luciane Silva Franco, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Mestranda em Engenharia de Produção pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Especialista em Gestão de Marketing pela Universidade Positivo. Graduação em Administração em Universidade Estadual do Paraná.

Juliana Moletta Nadal, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Claudia Tania Picinin, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professora Titular do Departamento de Engenharia de Produção e do Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (PPGEP). Doutora em Administração pela Universidade Positivo. 

Luiz Alberto Pilatti, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Professor Titular pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Mestre em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)

 

Antonio Carlos Franco, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Mestrando em Engenharia de Produção pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

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Publicado

2021-04-30

Como Citar

Franco, L. S., Nadal, J. M., Picinin, C. T., Pilatti, L. A., & Franco, A. C. (2021). REPRESENTATIVE ACTIONS OF TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN BRAZILIAN COMPANIES: A SYSTEMATIC REVIEW | AÇÕES REPRESENTATIVAS DO TOTAL QUALITY MANAGEMENT EM EMPRESAS NO BRASIL: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA. Revista Brasileira De Gestão E Inovação (Brazilian Journal of Management and Innovation), 8(3), 27–45. Recuperado de https://sou.ucs.br/etc/revistas/index.php/RBGI/article/view/8324

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